آیتالله جوادی آملی
منزلت برای انسان از آن جهت که یک روح ملکوتی دارد و آن روح ملکوتی، نه زن است نه مرد قابل تحصیل است؛ چون بدن انسان یا به صورت زن یا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان و روح انسان که امر ملکوتی است مثل فرشتهها، نه مرد است و نه زن. روح نه مذکر است نه مؤنّث؛ چون بدن نیست، جسم نیست، ماده نیست؛ لذا کمالها و معارف را، هم زنها میتوانند فراهم بکنند هم مردها.
شرط ورود به بهشت برای زائر کریمۀ اهل بیت(س)
از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (س)که از دودمان نبوت و ولایت است، به جایی میرسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) درباره زیارت او توصیه و سفارش و دستور و برنامه دارند.
از وجود مبارک امام هشتم علیبنموسیالرضا(ع) رسیده است که خواهر ما فاطمه معصومه در قم مدفون است [و] هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقی(ع) روایت شده است که عمّه من فاطمه معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است. اعمالی که باعث ورود در بهشت است یکسان نیست؛ بعضی از عملهای خیر باعث میشود انسان به بهشت راه پیدا کند و بعضی از اعمال خیر سبب میشود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت، لذا سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلامالله علیهما) فرمودند هرکس کریمه اهلبیت، فاطمه معصومه (س) را زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است، اگر کسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، میکوشد که رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر کسی جزء اولیای خدا و «ولیّالله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.
از وجود مبارک امام رضا(ع) روایتی به ما رسیده است که فرمود: اگر کسی خواهرم، کریمه اهلبیت،فاطمه معصومه را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او ثابت است، معلوم میشود کریمه اهلبیت، فاطمه معصومه(س) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نیستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام میشناسند و زیارت میکنند که اینها بخشی از فضیلت و ثواب را دریافت میکنند، اما به ثواب کامل راه نمییابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت حقّ این کریمه را میشناسند که امام هشتم فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او است.
مقام شفاعت کریمه اهلبیت(س)
در زیارتنامۀ حضرت فاطمۀ معصومه(س) میخوانیم: «یا فاطمة إشفَعی لیّ فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسیاری از انسانها آسیب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضمیمه عدل او شود در این صورت به این کار «شفاعت» میگویند.
لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به این مقام رسیده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض میکنند: «یا فاطمة إشفَعی لیّ فی الجنة..» معلوم میشود که حقّ شفاعت دارد، شما میبینید همه مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(س) میگویند از ما شفاعت نما، زیرا در قیامت همگان به شفاعت خاندان پیغمبر(علیهمالسلام) نیازمندند.
آنها که اهل بهشتند به برکت شفاعت، درجاتشان رفیع میشود، همه شیعیان و کسانی که دینشان مورد رضایت خداوند است نیازمند به شفاعتند، یا در نجات از جهنّم یا در تخفیف از عذاب و ورود به بهشت یا ترفیع درجات بهشت. به هر تقدیر در همه این مراحل و درجات به شفاعت نیازمندند. اینکه همه بزرگان در پیشگاه این کریمه عرض میکنند «إشفَعی لیّ فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم میشود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمیشود، چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.
همۀ این امور نشان میدهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جایگاهی رسیده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) هم ترغیب کردهاند که آن حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا(ع) زیارتنامه خاصی مقرر کرده است و هم در این زیارتنامه جملاتی را بیان فرمودند که نشانه مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س) است.
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.